Фройд е баща на психоанализата.
Чрез нея той преоткрива за света удивителната роля на нагоните и сексуалността
и доколко живота ни зависи от тях. Цялата философска рамка на теорията му се
крепи на идеята за репресията, дори структурата на личността. Деленето на
психиката на три топика и тяхното взаимно подчинение създават цялата “житейска игра” в която всички сме включени. Свръх-Азът притиска като преса Аза, който е
притискан и отдолу от То (несъзнаваното). Човек е подчинен на
несъзнателните си импулси и цял живот играе на криеница със себе си бягайки от
тях, сублимирайки половите си нагони в креативна дейност и търсейки баланс.
Трудността идва от невъзможността желанията ни да бъдат реализирани напълно,
което ни подтиква да търсим обходни пътища, изобретателни подходи и да се
задоволяваме със заместители на желаните неща. Всичко което цивилизацията е
сътворила е до голяма степен продукт на тази груба и не намерила своя пряк
обект сексуална
енергия.
По дефиниция в концепцията му не е заложено наличието на баланс,
точно обратното – цялото човешко поведение произтича от антагонизма между
отделни части на личността. Или както самият той казва: Да бъдеш напълно честен
със себе си е хубаво упражнение.
Именно и поради тази причина Юнг,
най-добрия му ученик, се дистанцира от него основавайки своя школа в Цюрих.
Не бива да се пропуска и факта, че Фройд е еврейн – Сигизмунд Шломо Фройд и както
винаги успява да повлияе епохата си и макар днес немалка част от сексистките му
теории да не са напълно коректни, те остават определящи. През Войната трудовете
му са били горени от Гестапо, за което той казва: В Средновековието биха ме
изгорили на клада, а днес изгарят само моите книги.
Във философията му прозира дълбоката юдейска идея за пълното
подчинение на човека – Истината ще ви направи свободни и Повечето хора не
желаят истински да бъдат свободни, защото свободата натоварва с отговорност, а
повечето хора се плашат от отговорността. Самият той сам определя съдбата си,
слагайки край на живота си за което е имал сериозна причина – тежкото му раково
заболяване. Има характерен символизъм в това и той посочва доколко тясна е
връзката между секса и смъртта, че някъде между тях съществува близка допирна
точка в която лесно може да се премине от едното към другото.
Скандалните
му за времето си теории са шокирали обществото и няма как казвайки, че сексът
започва тогава, когато жената хване мъжа за ръката. Но вместо това той
усложнява дотолкова проблемите на човек с подсъзнателните му импулси, създава
толкова кошмарни внушения, че поврежда трайно света в който живеем. Защото той
не само търси усърдно нещо, но го и създава. Може би е целял да постигне
емоционален шок, който да помогне в проглеждането, но се е вкопчил в думата и
дотам. Може би е трябвало просто да се насочи към “ще намерите в себе си всичко,
което потърсите”, а не във “всичко, което намерите в себе си, сте вие”.Фройд е
коминочистачът на модерното общество, именно защото е надникнал в иначе
затлачените Фройд е баща на психоанализата.
Чрез нея той преоткрива за света удивителната роля на нагоните и сексуалността
и доколко живота ни зависи от тях. Цялата философска рамка на теорията му се
крепи на идеята за репресията, дори структурата на личността. Деленето на
психиката на три топика и тяхното взаимно подчинение създават цялата “житейска игра” в която
всички сме включени. Свръх-Азът притиска като преса Аза, който е
притискан и отдолу от То (несъзнаваното). Човек е подчинен на
несъзнателните си импулси и цял живот играе на криеница със себе си бягайки от
тях, сублимирайки половите си нагони в креативна дейност и търсейки баланс.
Трудността идва от невъзможността желанията ни да бъдат реализирани напълно,
което ни подтиква да търсим обходни пътища, изобретателни подходи и да се
задоволяваме със заместители на желаните неща. Всичко което цивилизацията е
сътворила е до голяма степен продукт на тази груба и не намерила своя пряк
обект сексуална енергия.
По дефиниция в концепцията му не е заложено наличието на баланс,
точно обратното – цялото човешко поведение произтича от антагонизма между
отделни части на личността. Или както самият той казва: Да бъдеш напълно честен
със себе си е хубаво упражнение.
Именно и поради тази причина Юнг,
най-добрия му ученик, се дистанцира от него основавайки своя школа в Цюрих.
Не бива да се пропуска и факта, че Фройд е еврейн – Сигизмунд Шломо Фройд и както винаги успява да повлияе епохата
си и макар днес немалка част от сексистките му теории да не са напълно
коректни, те остават определящи. През Войната трудовете му са били горени от
Гестапо, за което той казва: В Средновековието биха ме изгорили на клада, а
днес изгарят само моите книги.
Във философията му прозира дълбоката юдейска идея за пълното
подчинение на човека – Истината ще ви направи свободни и Повечето хора не
желаят истински да бъдат свободни, защото свободата натоварва с отговорност, а
повечето хора се плашат от отговорността. Самият той сам определя съдбата си,
слагайки край на живота си за което е имал сериозна причина – тежкото му раково
заболяване. Има характерен символизъм в това и той посочва доколко тясна е
връзката между секса и смъртта, че някъде между тях съществува близка допирна
точка в която лесно може да се премине от едното към другото.
Скандалните му за времето си теории са шокирали обществото и няма
как казвайки, че сексът започва тогава, когато жената хване мъжа за ръката. Но
вместо това той усложнява дотолкова проблемите на човек с подсъзнателните му
импулси, създава толкова кошмарни внушения, че поврежда трайно света в който
живеем. Защото той не само търси усърдно нещо, но го и създава. Може би е целял
да постигне емоционален шок, който да помогне в проглеждането, но се е вкопчил
в думата и дотам. Може би е трябвало просто да се насочи към “ще намерите в
себе си всичко, което потърсите”, а не във “всичко, което намерите в себе си,
сте вие”.Фройд е коминочистачът на модерното общество, именно защото е надникнал
в иначе затлачените тематики пълни с табута и символика на психическите дебри.
Като такъв той е свършил добра работа осветявайки я в цялата и “прелест” и е
стигнал до извода, че в крайна сметка човек е устроен по много прост начин – бяга от болката и се стреми към
удоволствието по което ние не се различаваме от всяко, дори просто, същество.
НИКОЛАЙ НИКОЛОВ
Гладът е по-силен от сексуалния нагон.
ОтговорИзтриванеГладът е нещо, което задоволяваме от началото до края на живота си .
Има различни видове глад.
С думата глад може да се нарече най-общо усещането за някаква липса.
Задоволяването на сексуалната потребност ама ограничени рамки.
Така че" гладът" е по силен от" секса-пола"