У тези здрави,
пълноценно живеещи индивиди не се открива никакъв стремеж към одобрение. Те
могат да функционират без одобрението и възхищението на околните. Не търсят
почести, както повечето хора. Не се влияят от мнението на околните, почти не се
интересуват дали другите одобряват или не думите или действията им. Не се
опитват нито да шокират хората, нито да спечелят одобрението им. Хората,
освободили се от слабите си места, са с толкова силна вътрешна локализация на
контрола, че буквално не се влияят от това, как другите преценяват поведението
им. Това не означава, че остават безчувствени пред възхищението и одобрението -
просто не изпитват потребност от тях. Те могат да бъдат откровени до болка, тъй
като не забулват мислите си във внимателно подбрани думи, с които искат да
доставят радост на другите. Ако искате да разберете какво мислят, ще чуете
точно това от устата им. И, обратно, ако кажете нещо лошо по техен адрес, те
няма да се разстроят или да се демобилизират. Ще приемат данните, които сте им
доставили, ще ги пресеят през ситото на собствените си ценности и ще ги
използват в по-нататъшно то си израстване. Те не изпитват нужда да бъдат
обичани от всички, нито имат безгранично желание всяка тяхна постъпка да бъде
посрещана с одобрение. Съзнават, че винаги ще се сблъскват с известно
неодобрение. Необикновеното у тях е, че са в състояние да функционират така,
както диктуват самите те, а не някой друг, който е извън тях.
Като наблюдавате тези
хора, ще забележите у тях известно отсъствие на приобщеност към културата. Те
не са бунтари, но правят свой собствен избор, дори той да противоречи на
действията на всички останали. Хората, освободили се от слабите си места,
пренебрегват незначителните правила, ако те са безсмислени, и не се съобразяват
с дребнави условности, които са толкова важни за повечето хора. Те не ходят
често на коктейли и не водят светски разговори, защото така е прието. Те са
верни на себе си и макар че обществото заема важна част от живота им, отказват
да бъдат ръководени от него или да му робуват. Те не вдигат бунт, но вътрешно
знаят кога да не му се подчиняват и как да функционират трезво и смислено.
Хората, освободили се от
слабите си места, умеят да се смеят и да създават смях. Откриват хумора в почти
всички ситуации и могат да се засмеят и в най-глупавия, и в най-тържествения
случай. Обожават да разсмиват другите и с лекота се шегуват. Това не са
сериозни, тежки хора, които минават през живота с каменна строгост. Тъкмо
обратното, те са хора на делото, които често са презирани заради лекомислието
им в неподходящи моменти. Те не подбират момента с точност, защото знаят, че
такова нещо като подходящо събитие на подходящо място не съществува. Те обичат
несъответствието и въпреки това хуморът им не е злостен. Никога, абсолютно
никога не използват злонамерени подигравки, за да създават смях. Те не се смеят
на хората, а се смеят заедно с тях. Смеят се на живота и всичко приемат като
развлечение, въпреки че са целенасочени. Когато отстъпят крачка назад и
погледнат живота, знаят, че не са се запътили към някое специално място.
Способни са да се радват и да създават атмосфера, в която и другите могат да
избират да се радват. Приятно е да си близо до хора, освободили се от слабите
си места.
Тези хора приемат себе
си, без да се оплакват. Те знаят, че са човешки същества и че това е свързано с
определени човешки качества. Знаят, че външно изглеждат по определен начин и
приемат това. Ако са високи, добре, ако са ниски, пак добре. За тях не е от
значение дали са плешиви или имат буйна коса. Те понасят потенето. Не се
отнасят с фалшиво отвращение към физическата си същност. Те са се приели и
следователно са най-естествените хора. Не се маскират с изкуствени препарати,
не се извиняват за това, което са. Не ги отвращава нещо, което е типично
човешко. Харесват се. и се приемат такива, каквито са. По същия начин
възприемат и цялата природа - такава, каквато е, без да желаят да е
по-различна. Никога не се оплакват от неща, които не могат да променят -
например от жегата, дъждовните бури или студената вода. Приемат и себе си, и
света такъв, какъвто е. Без претенции, без хленчене - приемат го и толкова. С
години да живеете край тях, няма да ги чуете да негодуват от себе си или да
отправят празни пожелания. Ще видите хора на действието, които действат. Ще ги
видите да наблюдават света такъв, какъвто е, като деца, които приемат природата
и й се радват - такава, каквато е.
Те ценят природата.
Обичат да бъдат сред нея и да бродят из девствени и красиви места. Особено
обичат планините, залезите, реките, цветята, дърветата, животните, цялата фауна
и флора. Самите те са естествени, безцеремонни и непретенциозни и обичат
неподправеността на вселената. Не се стремят към кръчмите, нощните клубове,
празненствата, събиранията, към изпълнените с цигарен дим стаи и така нататък,
въпреки че са в състояние да извличат максимално удоволствие от тях.
Тези индивиди са в
хармония с природата, със света, макар че могат да функционират и сред хората.
Те са в състояние да ценят това, на което останалите са престанали да се
радват. Слънчевият залез или разходката в гората никога не ги отегчава. Винаги
могат да се любуват на полета на някоя птица. Гъсеницата никога не им е
досадна, нито пък котката, която ражда котенцата си. Те се възхищават
непрекъснато и спонтанно. За някои това може да изглежда изкуствено, но тези
хора не забелязват какво мислят другите. Твърде много са погълнати в
съзерцанието на безкрайните възможности за пълноценно изживяване на настоящите
моменти.
Хората, освободили се от
слабите си места, проникват в същината на поведението на другите и това, което
за мнозинството може да е сложно и неразгадаемо, за тях е ясно и разбираемо.
Проблемите, които
извеждат мнозина от равновесие, за тях са само незначителни неудобства. Тази
липса на емоционално преживяване на проблемите им позволява да преодоляват
пречки, които за останалите хора са непреодолими. Освен че познават себе си, те
веднага разбират какво се опитват да им сторят другите. Хората без слаби места
могат да вдигнат рамене и да отминат неща, които у другите хора предизвикват
гняв и объркване. Те никога не се смущават или объркват, а това, което за
другите може да изглежда сложно и нерешимо, за тях е просто условие с готов
отговор. Те не изпадат в мрачни настроения поради проблеми в собствения си
емоционален свят. Проблемът за тях е само препятствие, което трябва да
преодолеят, а не отражение на това, което са или не са като личности.
Самооценката им е с вътрешна локализация и затова те могат да изследват обективно
всички външни съображения, без да ги виждат като заплаха за самооценката си.
Тази особеност най-трудно се възприема, тъй като мнозинството от хората лесно
се чувстват застрашени от външни събития, идеи или хора. Психично здравите и
независими индивиди обаче не умеят да се чувстват застрашени, а именно тази
тяхна особеност може да ги направи заплаха за останалите.
Индивидите без слаби
места никога не водят безполезни битки. Не са склонни да се заемат с
най-различни начинания само и само да си придадат важност. Ако борбата може да
доведе до промяна, те ще се борят, но никога няма да сметнат, че е необходимо
да се борят безцелно. Те не са мъченици, а хора на действието. Те са също хора,
които са готови да помогнат. Почти непрекъснато са заети с дейност, която ще
направи живота на другите по-приятен и по-лек. Те са бойци от предния фронт на
социалната промяна, но не си лягат всяка нощ заедно с проблемите от изминалия
ден и не си докарват язва, сърдечно заболяване или други болести. Те са
неспособни да мислят и действат стереотипно. Често пъти дори не забелязват
физическите различия между хората, включително расовите, етническите, ръстовите
и сексуалните. Те не са повърхностни хора и не съдят за другите по външния им
вид. Въпреки че може да изглеждат епикурейци и егоистични, през голяма част от
времето си те служат на другите. Защо? Защото им харесва.
Хората, освободили се от
слабите си места, не са болнави. Не се разстройват от настинки и главоболия.
Вярват в способността си да се избавят от тези неразположения и никога не
разказват колко зле се чувстват, колко са уморени или какви заболявания нападат
организма им. Те се отнасят добре с тялото си. Харесват се. Хранят се добре,
редовно се занимават с физически упражнения (като начин на живот) и не се
поддават на неразположенията, които обикновено изваждат другите от релсите за
различни периоди от време. Те обичат да живеят добре и живеят добре.
Друга особеност на тези
пълноценно функциониращи индивиди е откровеността. Те не отговарят уклончиво и
за нищо не лъжат. Лъжата за тях е изкривяване на тяхната собствена реалност.
Затова и не се самозаблуждават. Въпреки че са сдържани, няма да преиначат
истината, за да защитят някого. Те знаят, че владеят собствения си свят - така
както другите владеят своя. Понякога поведението им може да изглежда жестоко,
но в действителност те просто дават възможност на околните да вземат решения
самостоятелно. Те решават ефективно нещата - такива, каквито са, а не каквито
биха искали да бъдат.
Тези хора не са склонни
да обвиняват другите. Те имат вътрешна ориентация на личността и не приписват
отговорността за това, което са, на други хора. Не са склонни продължително
време да говорят за другите и да обсъждат какво е извършил или не е успял да
извърши даден човек. Те не говорят за хората, а говорят с тях. Не обвиняват
другите, а помагат - на тях и на себе си - отговорността да попадне там, където
й е мястото, Не са нито клюкари, нито интриганти. Толкова са заети да живеят
ефективно, че не им остава време за дребнави заговори, които запълват живота на
мнозина. Хората на действието действат. Критикарите хвърлят обвинения и се
оплакват.
Индивидите, които са
скъсали със слабите си места, не отдават голямо значение на реда, организацията
или системността в живота си. Те имат самодисциплина, но не им е необходимо
нещата и хората да съответстват на собствените им схващания. Те не дават
препоръки на околните. Знаят, че всеки има право на избор и че маловажни неща,
които вбесяват другите хора, са просто резултати от нечие решение. Те не
смятат, че светът трябва да бъде устроен по специален начин. Нямат мания за
чистота или ред. Стремят се да живеят функционално, но ако не всичко е така,
както биха желали, не правят трагедия от тона. За тях организацията е само
полезно средство, а не самоцел. Поради това, че не страдат от манията за
организираност, те имат творчески подход към живота си. Заемат се с решаването
на всеки проблем по свой собствен маниер - като си сварят канче супа, като
напишат отчет или започнат да косят трева. Влагат въображение в постъпките си и
в резултат подходът им към всичко е творчески. Не им се налага да правят нещо
по точно определен начин. Не се съветват със справочници или специалисти -
просто се заемат с проблема така, както им се струва, че е подходящо. Това е
творческият подход и те го владеят без изключение.
Хората, освободили се от
слабите си места, имат изключително висок енергиен заряд. Изглежда, че им е
достатъчен краткотраен сън и това, че живеят, създава у тях особена възбуда. Те
живеят и са здрави. Могат да вложат огромна енергии в изпълнението на някоя
задача, защото решават да се заемат с нея пълноценно в настоящия си момент.
Енергията им не е свръхестествена, а се дължи на това, че обичат живота и
всички дейности в него. Никога не изпитват скука. Всички житейски събития им
предоставят възможност да вършат нещо, да мислят, да чувстват и да живеят, а те
умеят да вложат енергията си в почти всички ситуации в живота. Ако попаднат в
затвора, ще впрегнат ума си в творчески занимания и няма да си позволят да
изгубят интерес към живота. Скуката отсъства от всекидневието им, тъй като
индивидите, откъснали се от слабите си места, насочват същата енергия, която
притежават и останалите хора, към полезни изживявания.
Те са любознателни до
агресивност. Това, което знаят, никога не им е достатъчно. Винаги търсят още
знания и са готови да се учат във всеки настоящ момент от живота си. Не се
интересуват дали ще трябва да направят нещо по правилния начин или дали са
направили нещо по неправилен начин. Ако нещо не излиза или не е максимално
полезно, те го изоставят, а не се отдават на празни съжаления. Те търсят
истината в света на знанията, винаги се радват да научат нещо ново и никога не
смятат, че са завършен продукт. Ако са край бръснар, искат да научат нещо
повече за бръснарството. Никога не изпитват и не проявяват чувство на
превъзходство и не очакват другите да ръкопляскат на заслугите им. Готови са да
се учат от децата, борсовите агенти и животните. Искат да научат нещо повече за
работата на заварчика, готвача, въдичаря или заместник-председателя на някоя
компания. Те са по-скоро ученици, отколкото учители. Това, което знаят, не им е
достатъчно и те никога не се държат снобски или надменно, защото тези чувства
са им чужди. Всеки човек, предмет или събитие за тях е повод, за да научат нещо
ново. Те са агресивни в многостранните си интереси, никога не чакат
информацията да стигне до тях, а сами я издирват. Не се срамуват да разговарят
със сервитьорката, да запитат зъболекаря какво изпитва, когато бърка по цял ден
в устите на хората, или да попитат някой поет какво иска да каже с един или
друг свой стих.
Тези хора не се боят от
неуспеха. Дори често му се радват. Те не слагат знак на равенство между успеха
в някое начинание и успеха на човека като личност. Тъй като самооценката им
идва отвътре, те разглеждат обективно всяко външно събитие като ефективно или
неефективно. Знаят, че неуспехът всъщност е нечие мнение, изказано с думи, и че
той не е опасен, защото не може да накърни самооценката им. Хората, освободили
се от слабите си места, са готови да опитат всичко, па участват във всичко,
защото това им прави удоволствие и никога не се страхуват да обяснят какво
чувстват. Затова никога не избират демобилизиращия ги гняв. По същата логика
(без да се налага всеки път да го обмислят, тъй като това е станало техен начин
на живот) те не си казват, че другите би трябвало да се отнасят по-различно с
тях и че би трябвало да им се случват по-различни неща. Те приемат хората
такива, каквито са, и полагат усилия, за да променят събитията, които не им харесват.
Следователно гневът остава невъзможен, защото те нямат предварителни очаквания.
Това са хора, способни да отхвърлят самопогубващите емоции и да привличат
положителните емоции.
Тези щастливци проявяват
завидна липса на склонност да се самоизтъкват. Те не участват в състезателни
игри и не се опитват да правят впечатление на другите. Не се обличат специално,
за да бъдат харесвани, нито пък полагат усилия, за да се изтъкват. У тях има
простота и непринуденост, която не им позволява да правят голям въпрос от
маловажни или по-важни неща. Не са склонни да участват в спорове и разгорещени
дискусии. Те просто излагат становището си, изслушват другите и разбират, че е
безсмислено да се опитват да убеждават някого да бъде като тях. Те отбелязват:
„Добре, просто сме различни. Не е нужно да стигаме до съгласие." Оставят
нещата така, без да изпитват потребност да спечелят спора или да убедят
противника, че позицията му е погрешна. Не се боят да направят лошо
впечатление, но и не си го поставят за цел.
Ценностите им не са от
локален характер. Те не се идентифицират със семейството, съседите, общността,
града, областта или държавата. Приемат се като представители на човешкия род.
За тях безработният австриец не е нито, по-добър, нито по-лош от безработния
калифорниец. Не са локални патриоти, а се виждат като част от цялото
човечество. Не се радват, когато загиват повече врагове, тъй като и врагът е
човек, както и съюзникът. За онези, които са се освободили от слабите си места,
не са валидни прекараните от хората граници, които определят пристрастията на
един човек. Те преминават през границите на традициите, поради което често ги
заклеймяват като бунтовници или дори предатели.
За тях няма „герои'' или
„кумири". В техните очи всички хора са хора и никого не поставят по-високо
от себе си по значимост. Не изискват непрекъснато да им бъде отдавана
справедливост. Когато някой друг има повече привилегии от тих, смитат, че това
е изгодно за него, и не виждат причина да се разстройват от това. Когато се
състезават срещу някой противник, желаят той да се представи добре, а не
посредствено, за да не се налага самите те да спечелят състезанието поради
дисквалификация на противника. Обичат да побеждават и да успяват със собствени
сили, а не да печелят благодарение на недостатъците на другите. Не настояват,
че всички трябва да бъдат еднакво надарени, но търсят щастието вътре в себе си.
Не са склонни да критикуват, нито изпитват удоволствие от нещастията на
другите. Те са твърде заети да живеят, за да забелязват какво правят съседите
им.
Най - характерното за
хората, избавили се от слабите си места, е, че те се самоуважават. Мотивирани
са от желанието да израстват и когато имат възможност, винаги се отнасят добре
към себе си. У тях няма място за самосъжаление, самоотхвърляне или самоомраза. Ако
ги попитате: „Харесвате ли се?", ще ви отговорят гръмогласно „Да, разбира
се!". Те наистина са редки птици. Всеки ден за тях е удоволствие.
Прекарват го цялостно и изживяват пълно всички свои настоящи моменти. Не им липсват проблеми, но не изпадат в емоционалната демобилизация, до която обикновено
водят проблемите. Критерият за психичното им здраве не е дали ще се подхлъзнат,
а какво ще направят, ако се подхлъзнат. Ще останат ли на земята, хленчейки, че
са паднали? Не, те ще станат, ще отупат праха от дрехите си и ще продължат да
живеят. Хората, които вече нямат слаби места, не гонят щастието - те живеят и
щастието е тяхната отплата.
Следващият цитат от едно
есе върху щастието, публикувано в сп. „Рийдърс дайджест", обобщава подхода
към ефективния начин на живот, за който говорим в цялата книга:
„Нищо на света не прави
щастието по-непоносимо, отколкото опитът ни да го открием." Историкът Уил
Дюрант описва как търсел щастие в познанието, но открил само разочарование.
След това потърсил щастие в пътешествията, но открил досада; като го потърсил в
богатството, открил недоразумение и безпокойство. Потърсил щастие в собственото
си писане и открил само умора. Един ден видял жена, която чакала някого в малък
автомобил със спящо дете на ръце. От влака слязъл мъж, приближил се до нея,
нежно я целунал, после целунал и детето съвсем леко, за да не го събуди.
Семейството потеглило с колата, а Дюрант останал зашеметен от това, че е открил
истинската същност на щастието. След това се успокоил и открил, че „всяка
нормална жизнена функция съдържа известна наслада".
Като използвате
настоящите си моменти, за да получите максимално задоволство, вие ще бъдете
един от индивидите, освободили се от слабите си места, а не наблюдател. Тази
мисъл е толкова приятна – да се освободите от слабите си места. Вие можете да
направите този избор още сега – стига да решите.
НЯКЪДЕ НЯКОГА, ТОЛКОВА НЯКОГА КОЛКОТО СТО ЛЕТА... Я ДА ВИДИМ НЯКОЙ НЯКОГА ДАЛИ НЕЩО РАЗБРА.......
НЯКЪДЕ НЯКОГА, ТОЛКОВА НЯКОГА КОЛКОТО СТО ЛЕТА... Я ДА ВИДИМ НЯКОЙ НЯКОГА ДАЛИ НЕЩО РАЗБРА.......
НИКОЛАЙ НИКОЛОВ
"Дървени" философии на човек с раздвоена личност, който има мания за величие и многознайство, дори по въпроси, по които не е компетентен, и си противоречи...А на неудобни въпроси не отговаря. ..Започва да става безинтересно, господин НИКОЙ...
ОтговорИзтриванеБлагодаря Ви за "комплимента"! Но за съжаление Ваше това не са мои мисли, а на доста известен философ! Я ПОЗНАЙ СЕГА КОЙ Е ТОЙ, ОБРАЗОВАНИ ЧОВЕЧЕ (ПО-ТОЧНО ПЛАТЕН ХЕЙТЪРЧО)?!
ОтговорИзтриване