НРО. КАРТИНИТЕ НА ЛЕОНАРДО И ДРУГИ ЕРЕТИЦИ
Приемете "НРО" като съкращение за "Неиндефицирани Рисувани Обекти". По избор може и да тълкувате рисуваните като
"Религиозни" /атрибути, лица, хора, предмети или само алегории/. Но
те наистина съществуват в картините на Да Винчи и още неколцина гениално-луди
/или посветени?/ негови колеги по епоха и четка. Случайни
"светотатства" ли са? Нека се вгледаме!
В “Тайната
вечеря” има гигантска буква “М”, изписана с телата на Исус и “обичаният/обичаната от него, като по този
начин е показано, че той е всъщност тя, по-точно Мария Магдалина” /Л.Пикнет/.
Младият Йоан вдясно от Исус може и да е жена наистина, но в едната ръка този –
който и да е човек държи прикрита кама. Същевременно Петър се е навел към
него /нея и с пръст е направил движение, като че ли прерязва гърло. От другата
страна на Спасителя, ученик е вдигнал пръст в т.нар. характерен “жест на Йоан”,
пред лицето на Исус. Той пък уж не му обръща внимание и гледа надолу в ръцете
си, където няма ни “Свещен Граал”, ни дори бокал с
вино, каквито пред другите има.
Кой ли не е
рисувал Тайната вечеря... По-любопитният въпрос е "Как?".
Евангелистът Йоан старателно прикрива някого, когото Исус е обичал повече от
другите - прочутия "възлюбен ученик" - загатнат не чрез името си, а
чрез отношението на Учителя. Разказвайки за Тайната вечеря, Йоан описва
възлюбения ученик като "отпуснат върху гърдите на Исус". Това дори е
останало в Евангелието! Е, добре! - Да помислим какво човешко същество допускаме
да се облегне на гърдите ни, докато седим на масата. "То" не е бебе,
не е и възрастен човек. То е момче, юноша. Нататък в евангелския сюжет - при
ареста учениците изоставят Учителя си. Но Марко пише /14:51/: "някой си
момък следваше подир него, обвит с плащеница на голо". Само това момче
тръгва след стражниците. Ленената риза, считана от възрастните за един вид
"бельо", е обаче напълно уместна дреха за юноша, излязъл навън. Мистериозният
Възлюбен ученик се появява още веднъж - в подножието на кръста, единствен от
мъжки пол, редом до двете Марии - Девата и Магдалина. Колко близък на Исус е
бил този юноша, който би могъл да бъде 10-12 годишен?
И сега вижте Тайната вечеря в дърво-гравюрата на Албрехт Дюрер - колкото и резецът да заостря линиите, краката на полегналия на гърдите на Месията не се виждат. Както - ако е седял в скута му. Чие може да е това дете?
“Св.Йоан Кръстител” е една от
двете картини, които били в стаята на Да Винчи, когато умрял през 1519 г. Този Йоан е странен и недолюбван от
историците на изкуството. Той е красиво момче с
буйни къдрави коси и преметната животинска кожа. От
хитрата му усмивчица се излъчват тайни, познание и грях.
Приликата му с езическия бог Бакхус /друга скица на Леонардо показва Бакхус като същото младо, красиво и
игриво момче, при това с очевидно еректирал фалос/ е поразителна, а има мнения и, че представлява автопортрет на Леонардо като млад. И тук Кръстителят е вдигнал показалеца си към небето. /отново Л.Пикнет/.
При
внимателно вглеждане и следващото “подсказване”, скицата “Девата и младенеца
със св.Ана и Йоан Кръстител” /от Лондонската национална галерия, известна като
вариант на “Мадоната на скалите” , пък в Лувъра/ направо скандализира.
Затова оставяе описанието и коментара на авторката на книгата за „Тайната
богиня на християнството”. Тя, вероятно отдавна е в списъка за отлъчване, а нас
кой ли ни знае. Св. Анна е вдигнала заплашително пръст в жеста на Йоан, но той
самият безизразно гледа бебето Исус. Смята се, че е поставил едната си ръка под
брадичката на Йоан, за да го благослови с другата, но дори с неголямо
въображение, може да се види като намерение да държи главата му, за да нанесе
удар с другата. А покрития с дървета хълм в горния десен ъгъл, над къдравата
главица на Йоан, с буйната си растителност оформя ясните очертания на отсечена
глава на брадат мъж със затворени очи. “Мадоната на скалите” от Лувъра
изобразява църковна притча, в която бебето Исус се среща с бебето Йоан в
Египет, за да му предаде правото да го покръсти по-късно. На картината Девата е
прегърнала Йоан, който е клекнал покорно пред Исус, който го благославя.
Христос е под опеката на архангел Уриел. Нещо не е наред: Уриел принципно се
смята за покровител на Кръстителя, не на Исус, а Мария трябва да прегръща
собствения си син, не Йоан. Но ако предположим, че децата са с истинските си
покровители и родители, тогава сцената и замисълът на Да Винчи си идват на
място – Йоан /правилно с Уриел/ благославя Исус /в ръцете на майка си Мария/,
който покорно коленичи пред него. Ако повярваме на очите си, ще видим нещо още
по-богохулно и светотатствено. Скалите от наименованието на платното присъстват
осезателно в цялата му горна част. И образуват не друго – а фалос с тестиси,
който сякаш е изправен зад главата на Мария. Лин Пикнет смята, че тази шокираща
интерпретация вероятно е замислена като яростна атака срещу приеманата от
всички за даденост девственост на Божията майка Мария и е била вдъхновена от
организацията, поръчала творбата – Братството на Непорочното зачатие.
е кодиран в картината. Его и извадка от заключението на ОТЕЦ ВЛАДИМИРГЕТЕ, които е най-големият църковен историк на миналия век: (Изучих по-отблизо папството, което претендира, че е непогрешимо,
дори по въпросите от историята ... Четох произведения на най-учените защитници
на папството ... Убедих се, че папството не се основава нито на Св. Писание,
нито на Св. Предание, че римският епископ е получил от самите Събори на
древната църква титлата първи епископ (а не по Божествено право, както се
твърди — бел. прев.), че папството съществува едва от IХ-ти век и че то е само
светотатствена узурпация на правата на Църквата, представена от епископата).
Йоанитски
контекст се крие и в Леонардовата “Поклонение на влъхвите”. Онова, което е изобразил Флорентинският еретик е скандално и полуприкрито.
Поклонниците
на Светото семейство са ужасни, изпити, грозни и стари, с хлътнали очи и опъната по
черепите кожа; приличат на духове или вампири – домогващи се до Мария и Исус. И от трите свещени дара, предлагат само тамян и миро. Златото, символ на свещеното царство и съвършенството просто липсва. Зад главата на Девата, в горната
половина има друга група поклонници – в контраст със зомбитата, те са енергични, млади, привлекателни, а са в подножието на дърво-рожков – традиционен символ в иконографията с Йоан Кръстител.
Емил Братанов
Николай Николов
Някои хора съдят по себе си за другите. Както се казва в една поговорка _ "гладна кокошка просо сънува"? Аз не можах да различа такива чудновати скрити картинки.
ОтговорИзтриванеАМИ УВЕЛИЧЕТЕ КАРТИНИТЕ ИЛИ СИ ГИ ИЗТЕГЛЕТЕ ОТ ИНТЕРНЕТ С ПО-ГОЛЯМА РЕЗОЛЮЦИЯ! А ВИЕ КАКВО СЪНУВАТЕ ЩОМ СТЕ "НАЯДЕНА КОКОШКА"? ТОВА ПЪРВО! А ВТОРОТО - ИЗСЛЕДВАНЕТО НЕ Е МОЕ - НЯМАМ ТАКИВА БОГАТИ ПОЗНАНИЯ, НО ЗА ВСЕКИ ВЛАК СИ ИМА ПЪТНИЦИ. ЦЕЛТА С КОЯТО СЪМ СЪЗДАЛ ТОЗИ БЛОГ, /ТЪЙ КАТО СЕ ЧЕТЕ ОТ ОКОЛО ЕДИН МИЛИОН ЧОВЕКА / Е ДА ДОВЕДА ДО ТЯХ НЕЩА КОИТО СЪМ ВИДЯЛ, НАУЧИЛ, ПРОЧЕЛ, ЗНАМ ИЛИ ЧУЛ! ТО СЕ РАЗЧУ ВЕЧЕ И ОФИЦИАЛНО, ЧЕ ВАТИКАНА И НАШАТА ЦЪРКВА
ИзтриванеИ МАНАСТИРИ СА ПЪЛНИ С ГЕЙОВЕ ЗА СЪЖАЛЕНИЕ..
Да ,хубаво е да прочетем и какво казват злостните хулители на Христовото учение.От началото на Християнството до наши дни,непрекъснато се пишат такива глупости и фантасмагории на болни еврейски мозъци.Не забравяйте че църквата и Христовото учение са на 2000 години и в същината си е непроменено.И никакви гейове и глупави тълкувания на няколко картини на Леонардо, не могат да го променят.Статията е базирана и разчита на религиозната непросветеност на днешния читател.
ОтговорИзтриванеЛеонардо е велик и който го разбере и проумее може би ще е достигнал интелектуалното му ниво. Същото е валидно и за нашите траки, уви май още не сме дорасли до този интелект и морал.
ОтговорИзтриванеБраво,г-н Николов изключително интересни неща,за съжаление за 20 години в България се е издигнало нивото на паравенюнщината,а интелектът се стопява все повече. Ще продължавам да чета с удоволствие.
ОтговорИзтриване