събота, 28 септември 2013 г.

® КАКВО Е СОЦИАЛИЗЪМ И КАКВО Е ДЕМОКРАЦИЯ ®


Живял съм и при двата строя!  - Социализъм” и „Демокрация”! Социализма е добра идея /ДЕМОКРАЦИЯТА-също../, и при нея успяха със силови методи до 1956 г. да наложат стриктно изпълнение на законите, но за всички и което е по-важно:  Като се започне от Горе - надолу! Никой нямаше възможност да притежава богатство повече от три пъти от друг! /Значи краде и то явно/. Всички имаха работа, включително и циганите и познайте–те се обиждаха когато ги наречеш така! Работеха при равни условия и българи и цигани и всички така наречени етноси. Тогава изобщо не правехме разлика кой е от турски, арменски или де да знам от какъв произход! За всички законите бяха едни и същи и се спазваха от всички! Нямаше просещи. Единственото разделение се извършваше по възможности и образование. Всички бяха на един старт, и всичко зависеше от тях! След като станах инженер химик, веднага бях назначен за началник смяна в НХК! За три месеца влязох в релси и смея да твърдя, че всичките ми 350 подчинени ме уважаваха и започнаха да ме наричат „Шефе”. И сега ми е обидно от това, но и до сега като ме срещнат ме наричат така! Никой не съм наказал и с лев! Предварително /и  индивидуално/ разговарях с всеки и всичко беше наред! Аз не търсех дребни провинения, като игра на карти и барбут…! Има си начини хората да разберат, кога може и кога не! Българите не са толкова прости! Образованието беше безплатно и на доста високо ниво, което сега и най - претендиращите псевдо - институти нямат! Тежката и опасната работа се заплащаше по-високо. Например миньорите получаваха по–високи заплати! Работещите при по-опасни и вредни условия – също! Имаше допълнителен отпуск от 10 дни за работа при по-вредни условия! Почивките и по най-големите курорти бяха безплатни, а за друг член на семейството беше 50 лева за 20 дена, при положение, че всички вземаха около 400 лева! Имаше и два пъти в годината премии от 2000 до 4000 лева! Не ги сравнявайте със сегашните? Пример: Студентско общежитие на месец струваше 3 лева със ток вода и даже сменяха чаршафите на седмица! Купон за храна със първо, второ и трето – 0,30лева, билет за автобус 0,04лева, Стипендия за студент – 70 лева, здравеопазването–безплатно, стадионите за да тренираш–безплатни,плюс бани, вани и съблекални и съответни процедури!

Имаше и категории на труд! При по-тежки условия, 10 години стаж се равняваха на 15 години, това беше първа категория!
Спирам за сега, но после ще продължа……

Николай Николов


7 коментара:

  1. АБСОЛЮТНИ ГЛУПОСТИ НА ЕДИН БОЛЕН КОМУНИСТИЧЕСКИ МОЗЪК,ПЪЛЕН СЪС СЪРПОВЕ ,ЧУКОВЕ И ПЕТОЛЪЧКИ!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Теди , не се лъжи само по това изказване на Николай , прочети повечето му публикации и съм сигурна че ще промениш мнението си за него . Аз лично бих добавила още нещо в неговата статия - Всяка година по два пъти на почивка от по две седмици , първо на море и след това веднага на балкан и да , така беше по онова време и аз хванах доста от него но , с това мое мнение аз не се считам за комунистка , напротив , мразя комунистическият строй , изказвала съм много пъти своето мнение относно онези времена , Николай просто изказа на глас какво е било тогава . Дай да не се обиждаме . Не защитавам никой но , смятам че прибързваш с обидите :) Хубав ден ти желая , въпреки лошото време навън :) "Няма нищо по-хубаво от лошото време" - кой го беше казал :) Крис .

      Изтриване
    2. „Няма нищо по-хубаво от лошото време“ -Богомил Райнов! Даже и имаше филм по него.....

      Изтриване
  2. ПЪРВО ПРИЯТЕЛЮ НЕ СЪМ БИЛ ЧЛЕН НА БКПИ НА НИКОЯ ПАРТИЯ! ЧЕ МЕ ПРИЕХА С ПЪЛНО 6 В ИНСТИТУТА БЕЗ ВРЪЗКИ СИ Е САМАТА ИСТИНА. ВТОРО КОМУНИЗЪМ НИКОГА НЕ Е НАСТЪПВАЛ В НИКОЯ ДЪРЖАВА. СТИГНАХА /СТИГНАХМЕ ДО СОЦИАЛИЗЪМ/. РАЗЛИКАТА Е ОГРОМНА! ИДЕИТЕ И ЗА ДЕМОКРАЦИЯ И ЗА КОМУНИЗЪМ СА СЪЗДАДЕНИ ОТ ЕВРЕЙСКИ ФИЛОСОФИ /НАИСТИНА ЕДНИ ОТ НАЙ-ДОБРИТЕ/, ПО ПОРЪЧКА НА РОДШИЛДОВИ. И ДВЕТЕ ИДЕИ СА ДОБРИ, НО ГИ ЯХВАТ МОШЕННИЦИИ /ОТ ЕВРЕЙСКОТО ИМЕ МОШЕ/ И КРАДЦИ. ПРЕСЕН ПРИМЕР-ПОСЛЕДНИТЕ 25 ГОДИНИ В БЪЛГАРИЯ. НАПРАВО ЦЪФНАХМЕ И ВЕЧЕ ВРЪЗВАМЕ ПЛОД. ЕВРЕИТЕ ИЗПОВЯДВАЩИ ТАЛМУДА, НАЧЕЛО С БАНКЕРА РОДШЛД, ПОКРАЙ СТАЛИН ИЗТЪРВАХА ЕКСПЕРИМЕНТА И С ПОМОЩТА НА ПРЕДАТЕЛЯ ГОРБАЧОВ ГО ЗАТРИХА. ДЕМОКРАЦИЯ Е ИМАЛО САМО В ЕЛАДА, ПО ВРЕМЕТО НА ПИТАГОР, ПЛАТОН И ТАКА НАТАТЪК. СЕГА СИ ПОСТИГНАХА ЦЕЛТА - ЕДИН РОБСКИ СТРОЙ В ЦЕЛИЯ СВЯТ. НЕ ЗНАМ ИМЕТО МУ, НО ГО ОПРЕДЕЛЯМ КАТО НАЙ-ВИСША ФОРМА НА ДИВ КАПИТАЛИЗЪМ. ЧЕ ИМАШЕ МОРАЛ И ЧОВЕЧНОСТ В ПОЧЕТИ ВСИЧКИ ХОРА ПРИ ТОДОР ЖИВКОВ, ЧЕ СЕ СПАЗВАХА ЗАКОНИТЕ, ЧЕ НЯМАШЕ ПРОСЯЦИ, ЧЕ ИМАШЕ РАБОТА ЗА ВСИЧКИ, ЧЕ НЯМАШЕ ГЛАДНИ, ЧЕ МОЖЕШЕ ДА СИ КУПИШ ПОЧЕТИ ВСИЧКО КОЕТО ПОЖЕЛАЕШ, ДА СЕ ТОПЛИШ С ТОК ПО ЕДНА И ДВЕ СТОТИНКИ НА КИЛОВАТ-СПОР НЯМА. Я НЯКОЙ НОРМАЛЕН ЧОВЕК СЕГА ДА СИ КУПИ НОВ АВТОМОБИЛ ИЛИ ГОЛЯМО LCD?! КАКВО ЩЕ КАЖЕШ?! ПРАВИЛНО ГИ НАБУТАХА ЕДНО ВРЕМЕ В БЕЛЕНЕ. КРАДЦИ СИ БЯХА. И СЕГА ИМА ТАКАВА НУЖДА НО С 50 БАЗИ НА НАТО ТУК - В БЪЛГАРИЯ НЯМА ДА СТАНЕ!!! КОМУ Е НУЖНО НАТО?! ЗАЩО НЕ ГО РАЗТУРИХА?! ЧЕ ТО БЕШЕ СЪЗДАДЕНО ЗА БОРБА ПРОТИВ СССР И СОЦИАЛИСТИЧЕСКИЯТ БЛОК , А ТЯХ ВЕЧЕ ГИ НЯМА! ДА МИ КАЖЕШ НЕЩО?! ЗНАЕШ ЛИ ИЗТОЧНО ГЕРМАНЦИТЕ КОЛКО СЪЖАЛЯВАТ ЗА ГДР?! ТРЕТИРАТ ГИ КАТО ВТОРО КАЧЕСТВО ХОРА, БУКВАЛНО МАНГАЛИ! И НЕКА НАКРАЯ ТЕ ПОПИТАМ С КАКВО Е ПЪЛЕН ТВОЯТ ВЕЛИК МОЗЪК – С ДОЛАРИ, ЕВРО, ЗЛАТО, СКЪПИ КОЛИ И ЕВТИНИ ПРОСТИТУТКИ. ЯЗЪК ЗА КРАСИВИТЕ НИ МОМИЧЕТА, КОИТО СА ПРИНУДЕНИ ЗА ДА ОЦЕЛЯВАТ ДА СЕ ПРОДАВАТ НА ТАКИВА КАТО ТЕБ. И ЗНАЙ – СЪВЪРШЕН СТРОЙ И ХОРА НЯМА, ЩОМ НЯМА КОНТРОЛ И СПАЗВАЩИ СЕ ЕДНАКВО ЗА ВСИЧКИ ЗАКОНИ! ЩЕ МИНЕ ВРЕМЕ И БАВНО ИСТОРИЯТА ЩЕ СЕ ЗАМАЖЕ И ЩЕ СЕ ЗАБРАВИ УМИШЛЕНО, КОЕТО ВЕЧЕ СТАВА И ЩЕ УБЕЖДАВАТ ПОСЛЕДНОТО ПОКОЛЕНИЕ КОЛКО Е БИЛО УЖАСНО И КОЛКО Е ПРЕКРАСЕН СЕГА. А АКО БЕШЕ ПОБЕДИЛ ХИТЛЕР???!!!

    ОтговорИзтриване
  3. И БЛАГОДАРИ, ЧЕ СССР НИ НАПРАВИХА АЕЦ "КОЗЛОДУЙ", ЗАЩОТО ЩЕШЕ ДА НИ СЕ СЛУЧИ ТОВА КОЕТО СЕ СЛУЧИ С ЮГОСЛАВИЯ И МИСЛЯ, ЧЕ ЩЕШЕ ДА БЪДЕ ОЩЕ ПО - ЛОШО!

    ОтговорИзтриване
  4. Щом ще сравняваме, телевизор 700 лв. пералня 700 лв. и като цяло техника трудно се е намирала. Кола - чакаш 10 години. Месо от магазин само в София от време на време, всякакви плодове растящи извън България само по Коледа. Цената на захарта си е като днешната. Всичко това при средна работна заплата 150 лева, баба ми е работила цял живот при социализма и е взимала винаги под 100 лева.

    И стига с това сляпо русофилство, СССР ни бил построил Козлодуй, НЕ, той е построен с парите на данъкоплатците на Народна Република България. Също както индустриалните недоразумения Кремиковци, Червена могила, Девня и много други.

    Правилно човекът ви е нарекъл болен мозък, защото спорът с хора като вас е безсмислен.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А сега не може да си купиш нищо, даже ходиш гладен. Който работи, получава стандартно 300 лева или не ги получава изобщо. Е има и изключения /основно в София/, и сред мошениците и крадците! Някакви нормални заплати се получават предимно в София. Телевизорите и сега са над 700 лева, а нормален за развилите се технологии е около 900 -1500 лева. Разходете се по магазините. Да, пълни са със стока но 90 процента от народа само я гледа. Не сравнявайте различни технологични времена. Тогава започваше производство на цветните телевизори и се изработваха и настройваха на ръка. Доста познания трябва да има човек и доста труд се полага до крайния етап на производството понеже бяха предимно от дискретни елементи. Понеже съм работил в този бранш и то доста, трябва да ви кажа, че първите ДВД-та струваха в началото 1000, лева, а след няколко годни от 45 до 120 лева. Разлика вътре-никаква, само в надписа от вън. Това важи и за съвременните телевизори, а за пералните и климатиците цената плува от 400 до 2000, че и повече лева. Аз не защитавам някакъв строй и не съм бил член на БКП! Не ме разбирайте погрешно. и двете идеи са добри но ги яхват все едни и същи хора /по наследствена пиния/ още от царско време и ги опорочават. Една разлика има-тогава се спазваха законите, а сега – не! Резултата е на лице. И предполагам защо сте толкова недоволен – просто сега или работите и полочвате висока заплата, или сте някакъв работодател, а никой от тях не спазва законите и задълженията си, поне към държавата. Знаете принципа – 300 лева и другите на ръка или в плик. Пример ще ти дам само с две – „Зора” и „Еко-клима”. А третата е, че може би сте реститут. За крадец измамник – няма да говорим. Знаете ли кои получават и ли притежават пари сега и даже и са в политиката? – тези които при социализма бяха сервитьори на „Слънчев бряг”, тези които бяха доставчици, да кажем в НХК. Това важи и за другите предприятия. Те бяха шефове на по двама-трима цигани. Демокрация е имало само в древна Гърция, а сега строя се изроди от зъл капитализъм на „Корупционен строй”! Това важи за целия свят! Да чакаше се 10 години за кола, но за определена марка, за други две-три, а някой модели си ги купуваш свободно. А сега , който събере някакви пари си купува кола главно втора употреба или крадена. Нова – на лизинг и си мисли, че е негова. Е, и тук изродите са изключение. За да спазя добрия тон, ще ви отговоря така: да може би мозъкът ми да е болен –не знам! Поне клинически не е, но не е пълен със сърпове и чукове. А да ви попитам, от къде сте сигурен, че вашият е здрав?! Прегледайте се. Обикновено не толерирам ХЕЙТЪРИТЕ, но тук правя изключение. И ЗАПОМНЕТЕ ОТ МЕН! – Ако днес имате много пари, то утре сигурен ли сте какво ще имате?! Минал съм по този път: – джобните ми бяха 1500 марки на мен, на съпругата ми, а на баща си давах всяка втора седмица по толкова. Всичко най добро ви желая!

      Изтриване