неделя, 18 декември 2011 г.

РИТМИТЕ НА ЧАЛГАТА....


Много се чудих с коя тема във форума да ви запозная, сега е неделя малко преди обед, най-активните читатели вече са седнали на аперитив, другите режат салатата и хвърлят по едно око на бутилката в камерата на хладилника, за да видят запотила ли се е, за какво да говорим, за генетика и космически технологии не е подходящо, затова дайте да насочим вниманието си към чалгата.
Виждам, че активна форумна дискусия се е разразила във връзка с една статия във вестник “Сега”, ще ви прочета основното от нея, за да са разбираеми коментарите после.
И така, статията е озаглавена “Долу лапите от чалговите ритми!”, автор е бай Иван, участник в електронния форум. Чета избрани извадки: “Айде пак изкараха чалгата рожба и консумация на провинциалния еснаф. Роден съм в София, в елитен квартал. Имам три дипломи за висше образование. Родителите ми са софиянци, и двамата висшисти. Знам говоримо и писмено 6 езика, разбирам над 15. Това не ми пречи да харесвам българската чалга…”
Мисля, че вече сте наясно за какво става дума. А ето и коментарите на читателите в онлайн изданието на вестника:
Хорото, всъщност при тази тема май е по-уместно да кажем кючека повежда sluncho6, той пише: “Бай Иване, с три висши и сега с дисертация по чалгата – ти си уникат! Аз досега не съм слушал истинска чалга, ама ще взема да опитам, може да ми провърви”
Следва мнението на Ситка Пит: “Авторо съвсем е изперкал. Така става с три висши, петнайс езика и простатна недостатъчнос.”
Anacephal: “И все пак – когато на хубав човек му е гадно, се получава блус, когато на гаден човек му е хубаво – чалга!”
Gasparini лаконично прави нещо като цитат: “И най-мъдрия си е малце прозд!”
Koreander: “Бай Иване, и пиян на кирка да съм пак не мой я слишам таз чалга! Нищо, де, хора, вкусове всякакви, тактувай си с краче в ритъма на …. ” Тук авторът изброява имената на фолкпевци от трите пола, които ще цензурирам. Постинга на Koreander завършва така: “Па мой и още един език да научиш, ромски примерно! Ще ти е от полза!!! Дерзай!”
Ето и постинга на Markoni: “Наплъно разбирам бай Иван, аз още като започнах да разбирам 3 езика и ми омекна хурката, а пък той с неговите 15, леле мале…”
Тук искам да вмъкна, че не е лесно да бродиш по форумите, не е просто да си седиш пред компютъра и да щракаш с мишката, защото освен това трябва ида разчиташ прякорите на пишещите. Ето сега аз трябва да произнеса името на следващия форумец, дано да се справя от първи път, той си е лепнал прякора Krvdderi и е написал следното: “Разликата между чалга музика и джаза е, че никой не ви пуска гърмящ джаз докато се храните.” Този автор веднага подхрани въображението ми, надявам се и вие да си представите най-дивия джаз клуб “О’Сачмо”, как вътре Ела Фитцджералд вие снага между масите и извива глас, край нея Луис Армстронг надува божествения си инструмент, а вие между две татарски кюфтена, пъхате навити на фунийка банкноти между копчалъците на тромпета…
Но стига апокалиптични видения, да се върнем към форума. Ето какво е написала по темата Геновева: “Това, че Стравински не можел да се слуша с мастика и шопска салата, е просто едно изфукване на човека с три висши и петнайсе езика. На чалгата – в най-лошия й вид, защото тук има и една доста добра част, най-неприятното е съпровождащата я не храна, а публика… Шопската салата му била виновна, вижте го моля ви се…
Във форума отново се намесва, за съжаление, точно труднопроизносимият Krvdderi: “Споко, имах една колежка, която се фукаше, че е инженер трето поколение, гаче инженерството се предава по наследство. Пък с тия клонирания може и да е започнало вече, знам ли. А пък един приятел, който има малка фирмичка за туризъм и води гостите си по разни кътчета на света, разправя, че като се напие, говори 17 езика…”
По самочувствието на автора удря и човек с прякор керпеден_1: “Три висши, петнаесе езика… Питомна гарга разбийш… Шопската му пречела… То от образование само две гънки му останали, ама нали е учено…”
Отново чаровен постинг от Геновева: “И Афтура, и той простак. Се таквиз сме се събрале… Мъка, викам… Що ли ме учи мама да свиря на пиано?”
Тук вече усещате, че работата на към завършек, на към изводи отива. И наистина, откриваме едно обобщение в постинга на hamer: “Аз пък съм роден на село, живея в София, имам едно образование, поразбирвам един-два езика от немай къде и определено се имам за прост. Щото ако не бях прост, наистина щях да слушам чалга в най-скъпите клубове пред чаша 15-годишно уиски с две миски на коленете или в скъп джип с други две миски, щях да имам замък в стил “мутробарок” и около мене щяха да се въртят дежурните за всеки коктейл интелектуалки като… Тук авторът цитира имената на известни светски персони от трите пола, които аз пак ще цензурирам. Но иначе всичко, което ви прочетох от интернет форума си е такова, каквото витае във виртуалното пространство. Все пак, мисля, че е време да се върнем в реалното пространство, при Спас, а ако на вас или на вашите близки зад граница ви се прииска да бродите из интернет, отбийте се и на сайта на радиото, адресът е bnr.bg, там можете да слушате програма “Христо Ботев” в реално време независимо в коя точка на вселената ви е отвял вятърът.
В. Ц. -и Интернет....


Приемно предавател - Николай Николов

3 коментара:

  1. Ами то ако критерий за ученост е слушането на чалга,с най-,ама най-голямо удоволствие се обявявам за ПРОЗД,пък и още пиша Фторник с "в". Във всеки случай бай Иван да провери не са ли го изпускали като малък на главата му.

    ОтговорИзтриване
  2. Чалгата си има своето място в нашия културен живот. Аз например, ако ми вадят здрав зъб без упойка, ще искам да слушам чалга.
    Ако някой ме покани на чалга бар, ще му отговоря, че вече съм платил на две мутри да ми издърпат с клещи ноктите на ръцете и ще си прекарам доста по-приятно :)

    ОтговорИзтриване
  3. абе аз на 2 ракии слушам всичко ,което ми пускат ама друго си е да имам избор

    ОтговорИзтриване