Често се говори за т.нар. „сухи” акумулатори. В действителност такива няма, а става
въпрос за „необслужваеми”
(„maintenance free”).
В ТОЗИ СЛУЧАЙ СРЯЗОХ АКАКУМУЛАТОРА
ОТГОРЕ, ЗАЩОТО КАПАКЪТ МУ Е ЗАЛЕПЕН, ЧРЕЗ РАЗТОПЯВАНЕ НА ПЛАСТМАСАТА, КОЯТО Е
СЪЩАТА КАКТО И НА ЦЕЛИЯ АКУМУЛАТОР.
ВИДЯХ В ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ УСТРОЙСТВОТО МУ ЗА ДА ВИ РАЗКАЖА ТОВА . ДВЕ КЛЕТКИ ИМАХА
ЕЛЕКТРОЛИТ, А ТРИ - НЕ! АМИ ДА ПРОДЪЛЖИМ:
Това определение визира акумулатор, в
който клетките са двустранно обработени със сребро или калций.
Технологията води до нисък самозаряд
и ниска сулфатизация и нищожна нужда от вода. Именно
поради този факт се стига до запечатване на клетките и някои производители твърдят, че подобен акумулатор не се обслужва.
Не
е точно така. Недобрата
херметизация или изработка задължително води до намаляване на водата. Въпреки
това, без „пипане”
подобни акумулатори изкарват по 5 г. и
повече. Ако повярвате на версията, че е е „сух” (или „необслужваем”) действително ще изкарате това време без
проблеми, но после ще го хвърлите.
В
действителност, след 2-ата или 3-ата година съвсем спокойно можете да извадите
акумулатора, да свалите рекламните лепенки и да видите, че има от къде да се
долее дестилирана вода.
(Ако пък няма внимателно с бургия направете няколко отворчета и после им
измислете тапи за запушване./ краговете на отворите на клетките се
виждат./ Например от дюбели за
гибсокартон или силикон за уплътнение.) Други модели
имат обща капачка, която се демонтира без особени проблеми и после може да се
върне обратно.
Лесно ще разберете къде е заводското
равнище на течност в него. Има ръбчета от пластмаса от която е
изтотвена кутията на акумулатора, които са стърчаг окоро половин сънтиметар
хоризонтарно от двете или четирите страни.. Като го поставите на слънце или
светнете с прожектор се вижда нивото. На акемулаторите Вош, след като оглепите
горната алуминиева лепенка, ще видите отвор, по-скоро дупчица по средата на
акумулатора, която не е пробита а е дълбока окоро 0,5 сантимитра до сантиметър.
Пробивате я с бургия или с каквото желаете и наливате през нея дестилирана вода.
Връзки има с всички клеттки и с фенерчето ще видите кога се достига нивото. Ако
го подмините, то ще изтече през двете странични дупки да вентилация. Не се
притеснявайте! Това е дестилираната вода, защотото тя е по-лека от елекролита и
си е все още отгоре. Когато липсва електролит /изпарява се водата , а не
сярната киселина!/ то плочите може да останат до една трета във въздуха. Това
озвачава намаляне на капацитета на акумулатора, а освен това се съситват и
клетките. Тоест в този живат няма неабслужваеми неща, както и заблеменяля жена
без секс, одвен инвитро. Всичко
при обявените за „сухи” акумулатори е много близко до стандартните и следенето
на гъстотата и нивото на електролитната течност всеки месец удължава двойно и дори тройно техния живот.
В повечето от версиите има индикатор,
който показва посредством цветен код: зеленото е за изправен и зареден акумулатор, бялото означава проблем и необходимост от смяна, а черното – нормално състояние, но липса
на заряд.
По-високата цена действително си
заслужава при определени марки, но съвсем спокойно можете да „излъжете” производителя и да си поддържате „необслужваемия” акумулатор като стандартен. Въпреки това е мит, че са по-добри. Не може да им се налива чешмяна вода, а
и дестилираната трябва действително да е такава. Няма да е зле да следите
алтернатора (колко зарежда), за да не се стигне до рязко падане на заряда.
Зареждането
след доливане на вода го правете на 2 етапа – първо пуснете ток до момента, в
който се чуе бълбукане.
Изчакайте 24 ч. за хомогенизиране на електролита и тогава вече
проведете същинското зареждане. Ако всичко (най-вече долятата вода!) е както трябва, до 10 – 11
ч. оченцето трябва да светне зелено!
При
всички случаи нищо не рискувате. Така или иначе, ако животът на „необслужваемия” акумулатор е
изтекъл – дошъл е момент да го смените и върнете за рециклиране. Но няколкото гореописани трика като
нищо ще му вдъхнат нов живот.
В следваща статия по-подробно ще Ви запознаая с основните типове
акумулатори.
НИКОЛАЙ НИКОЛОВ
Няма коментари:
Публикуване на коментар