За
разлика от химическите ракети йонните двигатели не предизвикват внезапен
драматичен взрив от свръх горещи газове, които задвижват конвенционалните
ракети. Всъщност тяхната тяга често се измерва в десетки грамове. Ако бъдат
поставени върху маса на Земята, те са прекалено слаби, за да помръднат. Но това,
което им липсва в тягата, те наваксват напълно с трайността си, защото могат да действат в
течение на години във вакуума на открития космос. Типичният йонен двигател изглежда
като вътрешността на телевизионна тръба. Една гореща жичка нагорещявана от
електрически ток, който създава лъч от йонизирани атоми от рода на ксеноновите,
който изскача от края на ракетата. Вместо да зависят от взрив на горещ
експлозивен газ йонните двигатели зависят от тънка, но постоянна струя
йони. Йонният тласкач NSTAR в открития космос на борда на успешната
сонда „Дийп Спейс 1“, която бе
изстреляна през 1998 година. Двигателят действа общо 678 дни, поставяйки нов рекорд в своя клас. Европейската космическа
агенция също тества йонен двигател на своята сонда „Смарт 1“. Японската космическа
сонда „Хаябуса” която прелетя
край един астероид, бе захранвана с енергията на четири ксеноновийонни
двигателя. Въпреки, че не е ефектен, йонният двигател ще бъде в състояние да
изпълнява дългосрочни мисии (които не са спешни) между планетите. На практика един ден йонните
двигател могат да станат коня на междупланетния транспорт. По-мощна версия на
йонния двигател е плазменият двигател например VASIMR (Изменяема специфична
импулсна магнитоплазмена ракета), която
използва мощна струя от плазма, за да се
задвижи в Космоса. Проектиран от астронавта инженер Франклин Чанг-Диас,
двигателят използва радиовълни и магнитни полета, за да нагорещява водороден газ до
температура един милион градуса по Целзий. Свръх горещата плазма след това се
изхвърля от края на ракетата, придавайки значителна тяга. Прототипи на този
двигател вече са били конструирани на Земята, въпреки, че никога в Космоса не е бил изпращан някой от
тях. Инженерите се надяват плазменият двигател да бъде използван за захранването с енергия на
мисия до Марс, което ще намали
значително времето за пътуване до тази планета свеждайки го до няколко месеца. Някои устройства използват слънчева енергия, за да енергизират плазмата в двигателя, а други - делението на атома
(което създава безпокойства за безопасността, тъй като включва разполагането на
големи количества ядрени материали на кораби, които могат да претърпят инцидент в космоса).
Но нито йонният, нито плазменият двигател VASIMR
разполагат с достатъчно енергия, за да ни отведат до звездите. За тази
цел ни трябва съвсем нов тип задвижващи устройства. Сериозна пречка пред
проектирането на междузвезден кораб е изумителното количество гориво, което е необходимо за извършването на пътуване
дори до най-близката звезда, както и продължителният период от време, преди корабът да стигне до своята
далечна дестинация. Едно предложение,
което може да реши тези проблеми, е слънчевото платно. То използва факта, че
слънчевата светлина упражнява много слабо, но постоянно налягане, което е достатъчно за задвижването на
огромно платно през Космоса. Идеята за слънчевото платно е била формулирана за
първи път от големия астроном Йохан Кеплер в трактата му от 1611 г. Somnium („Сън“)………
Следва продължение…………..
НИКОЛАЙ НИКОЛОВ
Няма коментари:
Публикуване на коментар