Никоя друга европейска столица не се е
променила през последните няколко години толкова много, колкото Скопие. И тъй
като градът не е голям - жителите му са около половин милион, десетина
грандиозни сгради, както и няколко десетки мостове, паметници и фонтани бяха
напълно достатъчни за постигането на значителен ефект. Помпозният Национален
театър, високите почти 30 метра паметници на Александър Велики и на неговия
баща Филип, внушителните антични фасади, както и многото големи проекти, които
още са в ход, са свидетелство за това, че в Скопие се прави не просто ново
градско оформление - по-скоро става дума за вкопана в мрамор, камък и желязо
политика, насочена към укрепването на националната идентичност, пише Михаел
Мартенс на страниците на "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг".
Откакто е на власт,
управляващата партия ВМРО-ДПМНЕ демонстративно се позовава на традициите на
античната Македонска империя - царството на Александър Велики, пише на свой ред "Тагесцайтунг"
и уточнява, че за партията и приближените ѝ научни институти това е люлката на
македонската нация. Но далеч не всички споделят това мнение. Бившият
премиер ЛюбчоГеоргиевски,
например, нарече офанзивата "карикатура"
и "исторически кич".
Исторически
(не)истини:
Правителственият проект,
наречен "Скопие 2014", обхваща буквално всеки квадратен метър от
центъра на града. В
близост до паметника на Александър Велики се издига триумфалната арка "Порта Македония". По
левия бряг на Вардар са новите сгради на Министерството на външните работи и на финансовата полиция. Филхармонията
още е в процес на
строителство, но два нови моста над Вардар са вече готови. Само по тях са разположени над 150 скулптури от бронз, камък и мрамор, които са с
човешки ръст или дори по-големи и изобразяват поети, мислители, воини,
духовници и други величия от (македонската) история.
Ядрото на "Скопие
2014" са два музея, по-старият от които е с доста сложно име - "Музей
на македонската борба за държавност и независимост - Музей на Вътрешната
македонска революционна организация (ВМРО) и Музей на жертвите на комунистическия
режим". Той
се явява контрапункт на открития през 1982 в Солун "Музей на македонската
борба", който представя историята на региона от гръцка гледна точка. Забележителното в случая е, че музеят в Скопие не може да бъде
разглеждан без екскурзовод?!
Македонската история е
сложна и чужденците биха могли да се объркат, обяснява брадатият историк в
началото на двучасовата обиколка. Истинската
причина обаче вероятно е друга - правителството иска детайлно да контролира
представяната от музея историческа картина, пише по-нататък Михаел Мартенс.
Докато по-рано музеите в
източноевропейските страни бяха по-скоро скучни, излагайки предмети като
четката за зъби на Ленин, в музея в Скопие от скука няма и следа - постоянно
звучи гръмка музика, пълно е със светлинни ефекти, навсякъде се лее кръв. Македонското правителство е ангажирало
руски и украински художници, които в стила на Иля Репин мащабно са изобразили
някои анекдотични моменти от македонската история. Така например може да се види един предател, който в едната си ръка
държи главата на македонски боец за свобода, а с другата получава от гръцки
епископ торба с пари - обещаното възнаграждение за братоубийството. Някои
сцени пък са пресъздадени с восъчни фигури:
плачеща вдовица и две малки деца са коленичили пред
бесилото на един македонски боец. Измъчваните македонски
герои са с изтръгнати нокти и отрязани пръсти, те плюят кръв и се гърчат в
предсмъртни мъки - досущ като във филм на ужасите.
Перлата
на "Скопие 2014".
Отскоро е отворен и новият
Археологически музей - перлата на проекта "Скопие 2014". Той със сигурност е
най-голямата нова сграда в Скопие, а първият му посетител бе
министър-председателят Никола Груевски ‹(•¿•)› . В речта си той изтъкна значението на
археологията за македонската държавност и подчерта,
че благодарение на усилията на неговата партия ВМРО-ДПМНЕ
/‹(•¿•)› историята най-сетне е отново на пиедестал. В съобщение на
Министерството на културата пък се отбелязва, че Скопие вече разполага с музей, в който "културното наследство
на Македония" е представено чрез 6 000 експоната. Четката за зъби на Александър Велики
не е сред тях, но определено има какво да се види - колекции от монети,
старинни каменни плочи, неолитен, римски и византийски отдели, пълни с
най-различни експонати.
В Скопие обаче става дума не само за бюстове
и монети. Археологическият музей служи да подсили неофициалната държавна
доктрина, съгласно която македонците са потомци на Александър Велики. Славянските племена са се заселили на
Балканския полуостров едва през шести век сл.н.е., но в Македония са се смесили
с местното население, което ги прави и потомци на Александър Велики, гласи
интерпретацията на Скопие.
Учените може и да се надсмиват над подобни доводи, но в Македония системната
политика на оформяне на идентичността дава ефект, поне сред славянското
мнозинство от населението. И затова не е никак учудващо, че откакто
Археологическият музей отвори врати, пред него се извиват дълги опашки.
Източник: Дойче веле
НИКОЛАЙ
НИКОЛОВ
Албанците ги ПРЕВЗЕХА и ИЗГОНИХА от западната част на т.н. БЮРМ,още "БЪЛНУВАТ" като "СЛЪНЧАСАЛИ"!!!Още има да ТЕГЛЯТ с тояя "АКЪЛ"!!!
ОтговорИзтриване